ik ben consument

NLProfiel – een oer Hollandse datadienst die marketeers helpt de juiste advertentie aan je te tonen.

Wie zijn we? 

DPG Media, RTL Nederland, Sanoma Media Netherlands en Telegraaf Media Groep (TMG) bundelen hun krachten om samen profielen op basis van ‘first party’-data te leveren aan adverteerders die campagnes bij ons inzetten. We zijn drie uitgevers van bekende merken zoals ad.nl, telegraaf.nl en nu.nl. Merken die je kent en waar je dagelijks vaak komt. We werken samen met het bedrijf NLProfiel BV. Zij verwerken namens ons onze data. Zo kunnen we jou met een beter profiel relevantere advertenties tonen.

Wat doen we?

We hebben je om toestemming gevraagd op onze sites om jouw data te gebruiken. Zo registreren we welke sites je bezoekt. We gebruiken deze gegevens om een duidelijk beeld te krijgen van onze bezoekers. Op basis van deze informatie maken we segmenten aan, bijvoorbeeld vrouwen van 50 jaar of ouder met een voorliefde voor tuinieren. We houden deze segmenten dus vrij algemeen en laten je ook weten welke we maken. Je zit dus waarschijnlijk in meerdere segmenten maar nooit als individu, altijd met grote groepen andere Nederlanders. Vanaf 22 juni 2018 is dit actief. Om je een indruk te geven, zijn dit profielkenmerken die we verwerken:

  • Je geslacht
  • Je leeftijdscategorie (bijvoorbeeld 18-34 jaar)
  • Je huidige interesse (bijvoorbeeld “autoliefhebber”, “sportliefhebber”)

Er zijn ook gegevens die we expliciet niet verzamelen omdat we dat niet juist vinden. Zo verzamelen we geen informatie gerelateerd aan politiek, gezondheid, geloofsovertuiging of andere te persoonlijke of ethisch gevoelige onderwerpen. Ook worden NAW-gegevens niet gebruikt voor dit doeleinde. Een overzicht van de segmenten die we maken is hier te vinden.

Waarom verzamelen we deze informatie?

DPG Media, Sanoma, RTL Nederland en Telegraaf Media Groep hebben besloten de handen ineen te slaan om van elkaar te leren, maar ook om tot een datastandaard te komen en transparantie te bieden aan de consument en de adverteerder. Door deze informatie te verzamelen kunnen we ook het advertentieaanbod beter aan laten sluiten op jouw interesses. Aftershave voor vrouwen lijkt niet zinnig, net zoals lippenstift voor mannen. Autoadvertenties voor autoliefhebbers wel.

Hoe hou ik controle over mijn data, mijn privacy?

Indien je een inzage verzoek in de informatie wil doen die we van je hebben of wilt dat we de data verwijderen, dan verzoeken we je het contact formulier hier in te vullen. Vervolgens nemen we contact op om een afspraak te maken, dit kan ook online, om je identiteit te verifiëren en vervolgens je te laten zien welke data we van je hebben en deze op verzoek ook te verwijderen.

Vragen kan je kwijt bij de privacy contactpersonen van deze uitgevers:

Je kan bij de uitgevers via de volgende links een verzoek doen om jouw informatie in te zien.

Is dit alleen van DPG Media, Sanoma, RTL Nederland en TMG?

We willen dit niet alleen blijven doen, we draaien nu een test in een zogenaamde ‘pilot’ periode tot medio 2020. Later kunnen meer uitgevers aansluiten, ook weer van merken die je kent. We houden je op de hoogte via deze site. Op dit moment zitten we in de eerste fase van deze samenwerking en betreft het een pilot.