ik ben consument

NLProfiel – een oer Hollandse datadienst die marketeers helpt de juiste advertentie aan je te tonen.

Wie zijn we? 

De Persgroep Nederland, Sanoma Media Netherlands en Telegraaf Media Groep (TMG) bundelen hun krachten om samen profielen op basis van ‘first party’-data te leveren aan adverteerders die campagnes bij ons inzetten. We zijn drie uitgevers van bekende merken zoals ad.nl, telegraaf.nl en nu.nl. Merken die je kent en waar je dagelijks vaak komt. We werken samen met het bedrijf Buy-media.nl. Zij verwerken namens ons onze data. Zo kunnen we jou met een beter profiel relevantere advertenties tonen.

Wat doen we?

We hebben je om toestemming gevraagd op onze sites om jouw data te gebruiken. Zo registreren we welke sites je bezoekt en bewaren we ook informatie die je actief achterlaat op de aangesloten sites. We gebruiken deze gegevens om een duidelijk beeld te krijgen van onze bezoekers. Op basis van deze informatie maken we segmenten aan, bijvoorbeeld vrouwen van 50 jaar of ouder met een voorliefde voor tuinieren. We houden deze segmenten dus vrij algemeen en laten je ook weten welke we maken. Je zit dus waarschijnlijk in meerdere segmenten maar nooit als individu, altijd met grote groepen andere Nederlanders. Vanaf 22 juni 2018 is dit actief. Om je een indruk te geven, zijn dit profielkenmerken die we verwerken:

  • Je geslacht
  • Je leeftijdscategorie (bijvoorbeeld 18-34 jaar)
  • Je huidige interesse (bijvoorbeeld “autoliefhebber”, “sportliefhebber”)

Er zijn ook gegevens die we expliciet niet verzamelen omdat we dat niet juist vinden. Zo verzamelen we geen informatie gerelateerd aan politiek, gezondheid, geloofsovertuiging of andere te persoonlijke of ethisch gevoelige onderwerpen. Ook worden NAW-gegevens niet gebruikt voor dit doeleinde. Een overzicht van de segmenten die we maken is hier te vinden.

Waarom verzamelen we deze informatie?

De Persgroep, Sanoma en Telegraaf Media Groep hebben besloten de handen ineen te slaan om van elkaar te leren, maar ook om tot een datastandaard te komen en transparantie te bieden aan de consument en de adverteerder. Door deze informatie te verzamelen kunnen we ook het advertentieaanbod beter aan laten sluiten op jouw interesses. Aftershave voor vrouwen lijkt niet zinnig, net zoals lippenstift voor mannen. Autoadvertenties voor autoliefhebbers wel.

Hoe hou ik controle over mijn data, mijn privacy?

Als je niet wilt dat wij jouw data opslaan voor het aanbieden van relevantere advertenties, dan kan je via de sites van de aangesloten uitgevers aangeven dat je dit niet meer wilt. Bezoek daarvoor de links hieronder:

Als je alleen je NLProfiel data wilt verwijderen in het platform dat we daarvoor gebruiken (Salesforce/Krux) kan dat ook direct via deze link. Selecteer na het laden van de pagina “Krux” en druk op “save”.

Vragen kan je kwijt bij de privacy contactpersonen van deze uitgevers:

Je kan bij de uitgevers via de volgende links een verzoek doen om jouw informatie in te zien.

Wil je dat NLProfiel ook al je gegevens verwijderd of heb je specifiek vragen daarover dan kan je je vraag hier kwijt.

Wat is buy-media.nl

Buy-media is een bedrijf dat op verzoek van de uitgevers deze dataverwerking mogelijk maakt. Bezoek de website van Buy-media

Is dit alleen van de Persgroep, Sanoma en TMG?

We willen dit niet alleen blijven doen, we draaien nu een test in een zogenaamde ‘pilot’ periode tot einde 2018. Later kunnen meer uitgevers aansluiten, ook weer van merken die je kent. We houden je op de hoogte via deze site. Op dit moment zitten we in de eerste fase van deze samenwerking en betreft het een pilot.