Wil je graag een review schrijven waar de lezer daadwerkelijk iets aan heeft? Dan is het belangrijk dat er correcte informatie instaat. Aan liegen heeft tenslotte niemand iets. Dit zou ook kunnen zorgen voor een wanvertrouwen tussen de schrijver en hun lezers. Antwoord daarom altijd volgens gevoel en schrijf wat je daadwerkelijk vindt. Maar welke informatie heeft meerwaarde voor de lezer? Lees snel verder om erachter te komen.
Wat zijn de aandachtspunten?
Laatst heb ik een review van Boekskes reviews gezien die ik prettig vond om te lezen. Want bij deze kreeg ik in een oogopslag meteen de belangrijke informatie te zien. Maar wat zijn de aandachtspunten waar je lezer iets aan heeft?
Wat is het uiterlijk van de website?
Hoe is de website? Is deze overzichtelijk? Heb je misschien meteen van die vervelende pop-up meldingen. Het is ook belangrijk om te vertellen als de site bepaalde keurmerken hebben die vertellen dat de site vertrouwelijk is. Een link toevoegen kan, maar het hoeft niet altijd. Het is handig om je lezer door te verwijzen, maar het geeft dan ook de indruk dat je iets probeert te verkopen en daardoor kunnen sommige lezer de aard van je review wantrouwen. Wees hier daarom voorzichtig mee.
Klopt de prijs/verhouding?
Wat is jouw mening over de prijs van het product? Klopt de prijs/kwaliteit verhouding volgens jou en waarom vind je dit? Dit is allemaal nuttige informatie om te weten. Want misschien is dat ene baby verschoonkussen iets duurder omdat deze bijvoorbeeld van een betere kwaliteit is gemaakt of omdat hij iets groter is als de andere kussens.
Ik geef je ook graag deze tip mee; ga nooit echt in op de kortingen van een product. Niet alleen omdat je dan wederom klinkt alsof je iets wil verkopen, maar het zou zo kunnen zijn dat wanneer de lezer jouw review leest dat deze korting er niet meer is.
Hoe snel/ gemakkelijk is het contact tussen klant en verkoper?
Ik vind de bereikbaarheid van een site waarbij ik mijn aankoop gedaan heb altijd zeer belangrijk. Het kan tenslotte uitermate vervelend zijn als je vragen hebt en deze nooit beantwoord krijgt. De klant heeft ook meer vertrouwen bij de site waarbij hij een antwoord krijgt vergeleken met een site die nooit op zijn mails antwoord. Twijfel je over een site of deze wel of geen antwoord geeft? Test het dan gerust uit door hun een kleine email te sturen met een aantal vragen. Aan de hand van deze e mail zie je ook meteen hoe hun, hun klanten aanspreken, of hun een volledig antwoord geven of je deels in de mist laten staan, en hoe snel je je antwoord krijgt.
Levering van een product
Heb je reeds ergens besteld en wil je daar een review over schrijven? Dan is het verstandig om erbij te vermelden hoe het was ingepakt, hoe snel het is afgeleverd en of dit zoals verwachting was. Want niet iedere site die beloofd de andere dag te leveren, levert ook daadwerkelijk de andere dag. Het neemt ook een stress weg bij de lezer, want stel dat hun daar ook besteld hebben en hun pakketje de andere dag nog niet hebben dat ze hun niet al te druk moeten maken. Vermeld er wel bij dat wanneer dit meer als één week duurt dat ze altijd een email kunnen sturen.
Waar kan in mijn review plaatsen op gezien te worden?
Waar kan je allemaal een review schrijven vraag je je misschien af. En het antwoord op deze vraag kan bijvoorbeeld Google zijn, maar hoe weet je dan dat je review daadwerkelijk gevonden gaat worden? Ervaringensite.nl is een site waar reviews samen komen en je dus niet alleen je review kan plaatsen, maar ook andere reviews kan lezen. Door deze overkoepeling weet je zeker dat er lezers bij jou reviews komen. Een extra tip die ik je nog graag wil meegeven is deel jouw reviews ook op Facebook groepen. Zo worden ze snel en gemakkelijk gezien door niet alleen je vrienden, maar ook door andere lezers!