We zijn er allemaal wel eens in beland, een conflict/ruzie. Terwijl de meeste van ons ruzies proberen te vermijden, komen sommige er niet onderuit. Een conflict hebben met iemand is natuurlijk alles behalve fijn, maar het voordeel is dat je er samen sterker uitkomt. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat je je eigen aandeel erkent en op een open manier communiceert. Zo los je samen het conflict op en bouwen jullie samen weer verder. Hoe? Dat lees je in deze blog!

Erken en benoem je fout

Je wilt het goedmaken met je collega, vriendin, vriend, familielid of kennis. De eerste stap is dat je je fout erkent! Benoem expliciet wat je hebt gedaan en erken wat het effect daarvan is geweest op de ander. Leg de verantwoordelijkheid bij jezelf en zet je eer voor even opzij. Vind je het lastig om dit in een persoonlijk gesprek te doen? Laat dan bijvoorbeeld rozen bezorgen en schrijf je woorden op een kaart. De persoon in kwestie zal het hoogstwaarschijnlijk wel waarderen, en laten we even eerlijk zijn, rozen doen het altijd goed toch?

Neem afstand van je eigen emoties

Hoe moeilijk dit soms ook is, het is belangrijk dat je afstand neemt van je eigen emoties. Ook als jij niet de enige bent in het conflict dat fout zit, is het belangrijk dat jij het initiatief neemt om het op te lossen. Wat is het belang? Gun de ander de emoties en vraag hem of haar waarom het zo ver is gekomen.

Blijf positief

Negativiteit gaat niet meehelpen aan een betere sfeer. Probeer daarom dus niet om in een negatieve spiraal te blijven hangen en bekijk de dingen van een positieve kant. Je doet hard je best om het goed te maken, en de ander zal dit eerder waarderen wanneer je dit op een positieve manier doet. Vooral wanneer het eenmaal goed is tussen jullie twee, is het ontzettend belangrijk dat je positief blijft.

Van verschil naar overeenkomst

Het is belangrijk om te realiseren dat een conflict een meningsverschil ten grondslag ligt. Een of beide partijen vindt zijn/haar standpunt zo belangrijk dat stelling wordt genomen en diegene is bereid daarvoor op te komen. De verschillen in belangen komen zo centraal te staan. Maar in de meeste gevallen zijn er ook gemeenschappelijke doelen, namelijk werkdoelen of persoonlijke doelen. Een belangrijk gedeeld doel is bijvoorbeeld meestal om het conflict zo goed en snel mogelijk te beëindigen. Probeer dit tijdens een conflict in gedachten te houden!